POBIERZ KLAUZULĘ INFORMACYJNĄ DLA NEWSLETTERA
WIRTUALNY SPACER
Kliknij i zobacz jak wygląda teraz Krasnostawski Dom Kultury, zapraszamy do obejrzenia jakości HD
Podsumowanie Turnieju Poetyckiego ,,O Chmielakowy Antałek” w ramach 48. Ogólnopolskiego Święta Chmielarzy i Piwowarów Chmielaki Krasnostawskie 2018
***
Przynieś nam tu czarę, chłopcze,
Chcę popijać jednym duszkiem!
Do dziesięciu kubków wody
Pięć zaledwie dolej wina,
Bym w bakchicznym uniesieniu
Mógł zachować jakąś miarę.
Dalej – pora już porzucić
Zwyczaj uczt na modłę Scytów
Wśród okrzyków, dzikiej wrzawy;
Gdy sączymy wino z wolna
Piękny hymn niech ktoś zanuci!
To oczywiście jeden z utworów Anakreonta, starożytnego piewcy wina i miłości, związanego ściśle z życiem dworskim władców. Zasłynął on szczególnie w pieśniach biesiadnych. Postawa żartobliwego dystansu, konwencja gry miłosnej, flirtu, charakterystyczne obrazy i motywy np. topos miłości. Wszystkie te elementy złożą się później na gatunek nazwany od imienia poety anakreontykiem. Także czasy nowożytne przejęły anakreontyk jako gatunek literacki. Zbiór antycznych utworów Anakreonta opublikował po raz pierwszy Henricus Stephanus w 1554 roku; stały się one wzorem dla wszystkich późniejszych twórców anakreontyków, przede wszystkim renesansowych. Pisali je m.in. Torquato Tasso, Wolter, André de Chénier, Friedrich von Hagedorn, Johann Wilhelm Ludwig Gleim, Thomas Moore, Aleksander Puszkin oraz poeci francuskiej Plejady. W Polsce anakreontyki tworzyli m.in. Jan Kochanowski, Józef Bartłomiej Zimorowic, Jan Andrzej Morsztyn, Adam Stanisław Naruszewicz, Stanisław Trembecki[1], a także Adam Asnyk.
Zgodnie z formułą turnieju, którego miałem okazję być jurorem, tematyka nadesłanych utworów miała nawiązywać do szeroko pojętej tematyce ludyczno-dionizyjskiej i tak było w istocie. Oceniając nadesłane wiersze staraliśmy się znaleźć te, które sięgając po taką tematykę, potrafią jednocześnie ubrać ją we współczesną formę, nie kopiując i nie powtarzając starych, wysłużonych już zdecydowanie wzorców. Bo nie chodzi przecież w takim wierszu tylko o to by śmieszył, by był zabawnym, kabaretowym dodatkiem do chmielowego kufelka. Wyróżnieni i nagrodzeni przez nas autorzy pokazali, że można poszerzyć perspektywę i stylistykę o wysublimowany erotyzm, tak jak w wierszach Łukasza Kaźmierczaka, o ciekawy i pełen napięcia obraz oczekiwania na otwarcie monopolowego sklepu jak w wierszu zanim Krzysztofa Martwickiego, o ciekawe metafory opisujące tętniące życiem i zabawą uliczki miasta, jak w wierszach Jakuba Ryżka, czy też nasycone kolorytem Włoch wiersze laureatki głównej nagrody – Eli Galoch.
Dziękujemy tym autorom, że pokazali, że tego typu liryka nie musi być banalna i pokazując pogodną twarz poezji nie zakłada jej jednocześnie maski błazna.
Tekst: Marcin Jurzysta
Protokół Komisji Konkursowej Turnieju Poetyckiego „O Chmielowy Antałek”
Posiedzenie Komisji Konkursowej odbyło się dn. 7 sierpnia 2018 r.
Komisja obradowała w składzie: Jadwiga Demczuk, Jan Henryk Cichosz, Marcin Jurzysta (przewodniczący)
Członkowie Komisji przeczytali każdą z nadesłanych prac biorąc pod uwagę oryginalność podejścia do tematu konkursu i sprawność warsztatu poetyckiego uczestników. Po obradach postanowiono przyznać trzy nagrody oraz jedno wyróżnienie.
- Wyróżnienie w wysokości 200 zł otrzymał zestaw wierszy sygnowany godłem „Grozuka” (Łukasz Kaźmierczak)
- III Nagrodę w wysokości 300 zł otrzymał zestaw wierszy sygnowany godłem „dżem w proszku” (Krzysztof Martwicki)
- II Nagrodę w wysokości 400 zł otrzymał zestaw wierszy sygnowany godłem „Zwierzowiersz” (Jakub Ryżka)
- I Nagrodę w wysokości 500 zł otrzymał zestaw wierszy sygnowany godłem „Zielone Buty” (Ela Galoch)
Wszystkim laureatom i uczestnikom konkursu dziękujemy za zainteresowanie tym przedsięwzięciem i nadesłane utwory.